ابزار وبلاگ

گام یازدهم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گام یازدهم
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران صبح سه شنبه وارد دمشق شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی که در فرودگاه دمشق مورد استقبال احمد عرنوس معاون وزیر امور خارجه سوریه و شماری از مقامات ارشد این کشور و همچنین محمد رضا شیبانی سفیر کشورمان در دمشق قرار گرفت، قرار است، با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و با وی درباره تحولات منطقه رایزنی کند.
همچنین قرار است، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از دیدار با رئیس جمهور سوریه با شماری از مقامات ارشد این کشور دیدار و گفتگو کند و سپس در کنفرانس مطبوعاتی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، نتایج سفرش به سوریه را تشریح کند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی که پیش از دمشق به بیروت سفر کرده بود، در دیدار با مقامات آن کشور رویکرد منطقی جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع سوریه را یادآور شد و تاکید کرد که راه حل مسئله این کشور دمکراسی است که با ارسال اسلحه و خونریزی امکانپذیر نیست.

[ یادداشت ثابت - دوشنبه 91/5/17 ] [ 11:58 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای دیدار با مقامات لبنانی در راس هیاتی وارد بیروت شد.
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، سعید جلیلی صبح امروز (دوشنبه) با استقبال وزیر امور خارجه لبنان وارد بیروت شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات لبنانی در راس هیاتی به این کشور سفر کرده است در بدو ورود به لبنان در جمع خبرنگاران هدف از این سفر را رایزنی با مقامات دولت لبنان در شرایط حساس منطقه بیان کرد و افزود: روابط خوب دو کشور ایران و لبنان ایجاب می‌کند که به منظور بهره‌برداری هرچه بیشتر از ظرفیت ایجاد شده به موجب بیداری اسلامی رایزنی‌های دو کشور افزایش یابد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی پس از ورود به بیروت با میشل سلیمان، رییس‌جمهور لبنان عازم کاخ ریاست جمهوری این کشور شد.

جلیلی امروز (دوشنبه)نیز با رییس مجلس، نخست‌وزیر و برخی دیگر از مقامات لبنانی دیدار خواهد داشت.

[ یادداشت ثابت - یکشنبه 91/5/16 ] [ 11:47 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]

دکتر سعید جلیلی، قهرمان ملی

وبسایت "من یک مسافرم" نوشت:

از سال 1386 که شد دبیر شورای امنیت ملی، شب و روزش شده جلسه و سفر و مطالعه و مصاحبه و …

سال 1344 به دنیا آمد، احتمالا در 15 شهریور، با اینکه هنوز وارد پنجاه سال دوم زندگی‌اش نشده اما موهایش به سفیدی می‌زند. مشهدی است.

حدود 10 سال از محمود احمدی نژاد کوچکتر است اما اگر کنار هم ببینی شان، شاید فکر کنی که احمدی نژاد از او کوچکتر است.

شاید به اندازه احمدی نژاد در حوزه‌های مختلف مسئولیت نداشته باشد، اما اکنون مدتی است که چشم‌ها به نتیجه تلاش‌های او و گروهش دوخته شده تا مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 یا 3+3 به سرانجامی برسد که البته روشن است که قرار نیست به نتیجه نهایی برسد. این مذاکرات از آن مذاکراتی است که نتیجه‌اش در خود مذاکرات نهفته است نه در بیانیه‌ی پایانی‌اش. در داد و ستدهایش، در مصاحبه‌های قبل و بعدش و در خنده‌ها و اخم‌هایش.

تا همین جایش چندین نتیجه بارز داشته است، اثبات زورگویی قدرت‌های بزرگ، اثبات تبعیض قائل شدن بین ملت‌های مختلف توسط قدرت‌ها، نشادن دادن برخورد غیرمنطقی مستکبرین به مردم جهان، خدشه وارد کردن در قانونی بودن قطعنامه‌های شورای امنیت، یادآوری حماسه آزادسازی خرمشهر، یادآوری جنایت بزرگ آمریکا در منهدم کردن هواپیمای مسافربری ایران، افزایش جایگاه بین‌المللی عراق، اثبات توانمندی علمی ایران، به رخ کشیدن قدرت سیاسی ایران، اثبات عدم تاثیر تحریم‌ها و تهدیدها بر مواضع اصولی ایران، نمایش حمایت مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مواضعش در سیاست خارجی و ….

قانون را خوب بلد است و خوب بلد است حرف بزند، NPT را زیر و رو کرده تا در مذاکرات رودست نخورد، به عربی و انگلیسی هم مسلط است تا بی واسطه حرف‌ها را بشنود و پاسخ دهد. سرسخت و قاطع است و از مواضعش کوتاه نمی‌آید.

به عنوان یک سیاستمدار ساده زیستِ به معنای واقعی، الگو شده است، همان عنوانی که احمدی نژاد در کسبش پیشتاز بود. شنیده شده پراید دارد و دیده شده بدون تشریفات سفر می‌کند، با هواپیمای معمولی همراه دیگر مردم. تصاویرش در فرودگاه در حالیکه تنها چمدانش دست خودش است، تبدیل به پوسترهای کاغذی و غیرکاغذی شده.

مانند رئیسش، پرکار است و به نظر می‌آید با هم کنار آمده‌اند. او در حوزه سیاست خارجی مورد اعتماد رئیس جمهور است و رد برخی از دکترین‌های سیاست خارجی رئیس‌جمهور در میان جزوه‌های درسی سعید جلیلی دیده شده، منجمله: صلح بر مبنای عدالت و معنویت

بسیجی‌وار جنگیده و پای راستش را در راه ایمان و خاکش داده، خاک جبهه خورده و پایش را در دی ماه 1365 در پنجمین کربلا جا گذاشته. خون دل ها خورده است تا این مرز و بوم، ایران باشد.

از 24 سالگی وارد کارزار سیاست شده است، از وزارت خارجه شروع کرده است با مسئولیت “وابسته سیاسی”

دکترای علوم سیاسی را در دانشگاه امام صادق (ع) گرفته است. گویا از همان اول هم به سیاست خارجی علاقمند بود. پایان‌نامه‌اش را در همین زمینه ارائه داده است: “سیاست خارجی پیامبر”، آن را به صورت کتاب منتشر کرده و ترجمه آن به عربی در کشور لبنان انتشار یافته است، رساله‌ای که پروفسور حمید مولانا بر آن مقدمه نوشت. او اکنون در دانشگاه “دیپلماسی پیامبر” را تدریس می‌کند.

صحبت‌هایی شده بود که در دولت اول احمدی نژاد به عنوان وزیر خارجه معرفی شود، اما چهره‌اش آشنا نبود، بنابراین شد معاون وزیر، تا وقتیکه علی لاریجانی استعفا داد و محمود احمدی نژاد، در مهر 1386 سعید جلیلی را در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی نشاند. یک سال بعد در تیرماه، امام خامنه‌ای (که خدا حفظش کند) او را به عنوان نماینده‌ی خویش در شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد. آن موقع خاویر سولانا در سیاست خارجی اروپا بود و محمد البرادعی در آژانس انرژی اتمی، حالا جایشان را به کاترین اشتون و یوکیا آمانو داده‌اند. قبل از این که خود عهده‌دار مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی شود، بارها با علی لاریجانی به سفر رفته بود و از نزدیک در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار داشت.

او نمونه‌ی یک سیاسمتدار انقلاب اسلامی است که در سایه همین انقلاب رشد پیدا کرده، برای آن خون داده، مجاهدت کرده و پیام انقلاب را به گوش جهانیان رسانده است.

دکتر سعید جلیلی، خدا قوت


[ یادداشت ثابت - شنبه 91/5/15 ] [ 8:6 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]

فوری: سعیدجلیلی دوشنبه وارد بیروت خواهد شد

سفیر کشورمان در لبنان گفت: "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان صبح روز دوشنبه، شانزدهم مردادماه به منظور سفری رسمی، وارد بیروت خواهد شد.

"غضنفر رکن آبادی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفتگو با  ایرنا ، گفت: جلیلی در این سفر با شخصیت های برجسته لبنانی از جمله "میشل سلیمان" رییس جمهور، "نجیب میقاتی" نخست وزیر، "نبیه بری" رییس مجلس و "عدنان منصور" وزیر امور خارجه لبنان دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات اخیر منطقه ای و بین المللی به گفتگو خواهد پرداخت.
 
وی در سفرش که در آستانه روز قدس و مصادف با روز خبرنگار است، دوشنبه شب در مراسم افطار در "باغ زیتون" سفارت ایران در بیروت، شرکت خواهد داشت.
 
در این مراسم 300 شخصیت برجسته رسانه ای لبنانی، فلسطینی و ایرانی از جمله نمایندگان تمام رسانه های لبنانی و دفاتر رسانه های ایرانی مستقر در لبنان حضور خواهند داشت.
 
این مراسم در راستای مصوبه وزرای اطلاع رسانی کشورهای عضو "سازمان همکاری اسلامی" که در بیستم آوریل سال جاری(اول جمعه ) در کشور گابون برگزار شد، برپا می شود.
 
طی این مصوبه تصمیم بر این شده است که از روز جهانی قدس و مساله فلسطین، در کشورهای اسلامی حمایت رسانه ای بیشتری صورت پذیرد.

[ یادداشت ثابت - شنبه 91/5/15 ] [ 8:5 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]

جلیلی: 1+5 به پیشنهادات ایران پاسخ دهد/ اشتون: درباره ایده‌های ایران با نمایندگان 6 کشور گفتگو می‌کنم

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفتگوهای گروه 1+5 با جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز پنج شنبه با سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش رجانیوز، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد در این گفتگو که در قالب توافقات صورت گرفته در نشست معاونین انجام می‌شد دکتر جلیلی با اشاره به برخورد سازنده، مؤثر و مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوها تصریح کرد پاسخ روشن و مشخص به ایده‌های واقعی جمهوری اسلامی ایران یک انتظار منطقی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با استقبال از ایده‌های مطرح شده از سوی طرف ایرانی در گفتگوهای اخیر در استانبول اظهار داشت برای جمع بندی دیدگاه‌های 1+5 درباره ایده‌های جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا با 6 کشور گفتگو کرده و تا پایان ماه مبارک رمضان جمع‌بندی را به  دکتر جلیلی اعلام نماید.
بر این مبنا توافق شد پس از ماه مبارک رمضان مجدداً خانم اشتون با دکتر جلیلی گفتگو نماید.
ایران و 1+5 در مذاکرات مسکو توافق کردند در قالب سلسله نشست‌هایی به موضوعات وپیشنهادات مطرح شده دو طرف در نشست مسکو و تعیین دستور کار نشست آینده بپردازند که بر این اساس تا کنون نشست فنی ـ حقوقی کارشناسان و نشست معاونین در استانبول برگزار شده است.
پس از نشست معاونین، سخنگوی اشتون اعلام کرد که در آینده نزدیک جلیلی و اشتون درباره ادامه مذاکرات با یکدیگر تلفنی گفتگو خواهند کرد.
ایران در جریان نشست مسکو بسته‌ی 5 محوری پیشنهادات خود به 1+5 را که شامل یک طرح گام به گام و بلند مدت بود ارائه کرده است. هر چند غرب تلاش کرد طرح پیشنهادی غیر مدون خود که تنها شامل اظهار نظر پیرامون غنی‌سازی 20 درصد است مبنای مذاکرات قرار بگیرد، اما منطق قوی حاکم بر بسته پیشنهادی ایران و مذاکرات موفق تیم مذاکره‌کننده موجب شد تا طرح پیشنهادی ایران به یکی از محورهای گفتگوها تبدیل شود.
بر این اساس تیم ایرانی در نشست‌ کارشناسی و معاونین در استانبول، به تشریح بسته پیشنهادی ایران و نقد طرح 1+5 پرداخته است.
به نظر می‌رسد موضوع مذاکرات تلفنی جلیلی و اشتون نیز بحث بر سر بسته پیشنهادی ایران و پاسخ 1+5 به این پیشنهادها بوده است چنانکه اشتون از گفتگو با 6 کشور درباره این ایده‌ها خبر داده است.
محتوای بسته ایرانی به نحوی طراحی شده است که شکاف 1+5 را در قبال نحوه تعامل با این پیشنهادات عمیق‌تر کرده است چنانکه آلمان در جبهه غرب و روسیه و چین در جبهه شرق، خواستار تغییر رفتار 1+5 و ورود به شیوه گام به گام شده‌اند.
گفتنی است طفره رفتن 1+5 از تدوین دستور کار نشست مسکو پیش از این نشست که به نامه‌نگاری باقری ـ اشمید انجامید، چندان به سود 1+5 تمام نشده و این گروه عملا نشست مسکو را از دست داده است بر همین مبنا به نظر می‌رسد 1+5 در تدوین دستور کار مذاکرات آینده پیش از برگزاری آن جدی‌تر شده باشد. موضوعی که مایکل مان سخنگوی اشتون پس از پایان نشست کارشناسی در استانبول تلویحا به آن اشاره کرد.
به هر حال تیم مذاکره کننده ایرانی نشان داده است که در پیگیری پیشنهادات خود جدی است و به نظر می‌رسد نحوه تعامل 1+5 با بسته پیشنهادی ایران، در شکست و یا ادامه موفق مذاکرات نقش تعیین کننده‌‌ای داشته باشد.

[ یادداشت ثابت - جمعه 91/5/14 ] [ 9:33 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب

حامیان دکتر سعید جلیلی

آمار وبلاگ گام یازدهم