ابزار وبلاگ

گفتگوی تلفنی جلیلی و اشتون در قالب توافقات مسکو - گام یازدهم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گام یازدهم

جلیلی: 1+5 به پیشنهادات ایران پاسخ دهد/ اشتون: درباره ایده‌های ایران با نمایندگان 6 کشور گفتگو می‌کنم

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفتگوهای گروه 1+5 با جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز پنج شنبه با سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش رجانیوز، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد در این گفتگو که در قالب توافقات صورت گرفته در نشست معاونین انجام می‌شد دکتر جلیلی با اشاره به برخورد سازنده، مؤثر و مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوها تصریح کرد پاسخ روشن و مشخص به ایده‌های واقعی جمهوری اسلامی ایران یک انتظار منطقی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با استقبال از ایده‌های مطرح شده از سوی طرف ایرانی در گفتگوهای اخیر در استانبول اظهار داشت برای جمع بندی دیدگاه‌های 1+5 درباره ایده‌های جمهوری اسلامی ایران قصد دارد تا با 6 کشور گفتگو کرده و تا پایان ماه مبارک رمضان جمع‌بندی را به  دکتر جلیلی اعلام نماید.
بر این مبنا توافق شد پس از ماه مبارک رمضان مجدداً خانم اشتون با دکتر جلیلی گفتگو نماید.
ایران و 1+5 در مذاکرات مسکو توافق کردند در قالب سلسله نشست‌هایی به موضوعات وپیشنهادات مطرح شده دو طرف در نشست مسکو و تعیین دستور کار نشست آینده بپردازند که بر این اساس تا کنون نشست فنی ـ حقوقی کارشناسان و نشست معاونین در استانبول برگزار شده است.
پس از نشست معاونین، سخنگوی اشتون اعلام کرد که در آینده نزدیک جلیلی و اشتون درباره ادامه مذاکرات با یکدیگر تلفنی گفتگو خواهند کرد.
ایران در جریان نشست مسکو بسته‌ی 5 محوری پیشنهادات خود به 1+5 را که شامل یک طرح گام به گام و بلند مدت بود ارائه کرده است. هر چند غرب تلاش کرد طرح پیشنهادی غیر مدون خود که تنها شامل اظهار نظر پیرامون غنی‌سازی 20 درصد است مبنای مذاکرات قرار بگیرد، اما منطق قوی حاکم بر بسته پیشنهادی ایران و مذاکرات موفق تیم مذاکره‌کننده موجب شد تا طرح پیشنهادی ایران به یکی از محورهای گفتگوها تبدیل شود.
بر این اساس تیم ایرانی در نشست‌ کارشناسی و معاونین در استانبول، به تشریح بسته پیشنهادی ایران و نقد طرح 1+5 پرداخته است.
به نظر می‌رسد موضوع مذاکرات تلفنی جلیلی و اشتون نیز بحث بر سر بسته پیشنهادی ایران و پاسخ 1+5 به این پیشنهادها بوده است چنانکه اشتون از گفتگو با 6 کشور درباره این ایده‌ها خبر داده است.
محتوای بسته ایرانی به نحوی طراحی شده است که شکاف 1+5 را در قبال نحوه تعامل با این پیشنهادات عمیق‌تر کرده است چنانکه آلمان در جبهه غرب و روسیه و چین در جبهه شرق، خواستار تغییر رفتار 1+5 و ورود به شیوه گام به گام شده‌اند.
گفتنی است طفره رفتن 1+5 از تدوین دستور کار نشست مسکو پیش از این نشست که به نامه‌نگاری باقری ـ اشمید انجامید، چندان به سود 1+5 تمام نشده و این گروه عملا نشست مسکو را از دست داده است بر همین مبنا به نظر می‌رسد 1+5 در تدوین دستور کار مذاکرات آینده پیش از برگزاری آن جدی‌تر شده باشد. موضوعی که مایکل مان سخنگوی اشتون پس از پایان نشست کارشناسی در استانبول تلویحا به آن اشاره کرد.
به هر حال تیم مذاکره کننده ایرانی نشان داده است که در پیگیری پیشنهادات خود جدی است و به نظر می‌رسد نحوه تعامل 1+5 با بسته پیشنهادی ایران، در شکست و یا ادامه موفق مذاکرات نقش تعیین کننده‌‌ای داشته باشد.

[ یادداشت ثابت - جمعه 91/5/14 ] [ 9:33 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]
درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب

حامیان دکتر سعید جلیلی

آمار وبلاگ گام یازدهم