ابزار وبلاگ

گام یازدهم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گام یازدهم

9 برنامه ویژه دوم خردادی ها برای انتخابات 92

 

 

تقویم انتخاباتی کشور هرچند یازده ماه را تا زمان برگزاری انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نشان می‌دهد اما برخی از چهره‌های مطرح کشور در کنار گروه‌ها ودسته‌های مختلف سیاسی با شروع زودهنگام فعالیت‌های انتخاباتی کوس رقابت را به صدا درآورده اند.

هرچند تجربه، شروع زودهنگام فعالیت‌های انتخاباتی را منجر به پدید آمدن پیامدهای نامبارکی برای جامعه می‌داند اما در این میان آنچه قابل تامل و نیازمند واکاوی همه جانبه  است دلایل تحرکات پرحجم و پردامنه و البته زودهنگام طیف دوم خرداد و خیز پدرخوانده‌های این جریان سیاسی برای کسب کرسی ریاست جمهوری یازدهم است.

آنچه این روزها کار احزاب اصلاح طلب را سخت کرده ، کارنامه غیر قابل دفاع و البته کتمان‌ آنها در فتنه  88 است و بر همین اساس باید پذیرفت که نفس اعلان حضور اصلاح طلبان حاوی ابهامات فراوان و سوالات بی شماری در جامعه شده است، از جمله اینکه مگر قانون انتخابات کشور با آنچه در سال 88 بود تفاوتی کرده است؟مگر نظامی که به ادعای دروغین آنها در رای ملت دست اندازی کرده ، شورای نگهبان، وزارت کشور یا مسئولین انتخاباتی‌اش تغییر آنچنانی کرده‌اند که آنها اینگونه برای شرکت در انتخابات به تب و تاب افتاده‌اند؟

این تنها بخشی از مجهولات است و زمانی روبه فزونی می گذارد که تصور کنیم منسوبین به این جریان یک سال و اندی قبل از انتخابات اسب خود را برای  پیروزی در این کارزار زین کرده‌اند.

واقعیت‌های پیدا و پنهان حکایت از آن دارد که این طیف سیاسی برنامه‌های پیچیده و مدونی را برای شرکت در انتخابات و پس ازآن بازگشت به حاکمیت دارد که بررسی آن بالطبع بسیاری از سوالات را پاسخ ‌میدهد و پرده از استراتژی چندلایه این جریان برمی دارد

1- پدرسالارهای دوم خردادی حاضر نیستند برای فعالیت‌های براندازانه خود در سال 88 هزینه‌ای بپردازند. برهمین اساس با این تئوری که ورود زودهنگام آنها به مباحث انتخاباتی می‌تواند مساوی با عادی سازی شرایط  حضورشان برای شرکت درانتخابات یازدهم قلمداد شود از هم اکنون فعالیت‌های انتخاباتی را کلید زده‌اند.

این در حالی است که شرایط جامعه برای حضور و رقابت این دسته سیاسی بواسطه عملکرد آنها در فتنه 88 مهیا نیست زیرا این دسته سیاسی هنوز پاسخ مناسب و معقولی برای آتش افروزی وغائله آفرینی خود در انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری به جامعه نداده ومردم نمی‌توانند، بپذیرند که این تفکر سیاسی حتی بعنوان یک رقیب در انتخابات حضور داشته باشد. از این رو، حضور غیر منتظره و پررنگ می‌تواند زمینه و تمهید مناسبی را برای زدودن ذهنیت منفی جامعه و ریختن قبح حضورشان داشته باشد.

2- معرفی جناح اصلاح طلب بعنوان یکی از طرفین ثابت رقابت‌های انتخاباتی به مانند دوره‌های گذشته یکی دیگر از اهداف است. رسانه و شخصیت‌های مطرح این جریان با دامن زدن به فضای زودهنگام انتتخاباتی و معرفی کاندیداهای خود سعی دارند این را به جامعه القا کنند که فضای انتخابات یازدهم هم به مانند دوره‌های ماسبق، دوقطبی است که یک طرف آن اصلاح طلبی است و اصلاح طلبی نیز از معادلات انتخاباتی حذف ناشدنی است.

آماده کردن فضای ذهنی جامعه و باورپذیر کردن این نکته که اصلاح طلبان هم می‌آیند راه را برای حضور اصلاح طلبان در عرصه رقابت  آسان‌تر می‌کند.

3- سنجیدن میزان اقبال عمومی به برخی از کاندیداهای منسوب به این جریان برای انتخاب یکی از دو سناریوی پیش روی آنها (ائتلاف با برخی در ظاهر اصولگرایان یا حضور مستقلانه کاندیداهایشان) بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند سرکردگان این طیف را از سردرگمی ناشی ازآن نجات دهد.
4- تئوریسین‌ها و رهبران دوم خردادی از ماهها قبل به خوبی آگاه بودند که حرف از حضورشان در انتخابات 92 با مخالفت و واکنش جدی دلسوزان و اصولگرایان همراه خواهد شد. به همین دلیل سعی دارند با اعلام حضور زودهنگام، مخالفت‌ها را به حالت فرسایشی درآورده  و اصولگرایان را نیز ملزم به پذیرش حضور اصلاح طلبان در رقابت انتخاباتی کنند.

5- برجسته کردن معضل انحراف در دولت و بزرگ نمایی ضعف‌های دولت برای چشم پوشی و منحرف کردن افکار نسبت به حضور بدون هزینه اصلاح طلبان از دیگر اهداف تجدیدنظرطلبان است.
آنها سعی دارند با تمرکز رسانه‌های خود درهفته‌های اخیر برروی فعالیت‌ها و باورهای فکری منسوبین به جریان انحرافی، آن را به موضوع اصلی کشور و انتخابات یازدهم تبدیل کنند. مصاحبه مفصل روزنامه شرق با شریف زاده در تاریخ 24 خردادماه با تیتر«من مدافع مشایی هستم» و یا عنوان «مشایی مارکس نیست» به فاصله یک روز پس از آن در همین روزنامه که با هدف ایجاد حساسیت‌های کاذب در گروه‌های اصولگرا ورسانه‌هایشان صورت گرفت تنها نمونه‌هایی از تلاش اصلاح طلبان برای ایجاد موجی رسانه‌ای علیه افکار و آرای گروه انحرافی و غافل سازی اصولگرایان از تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان است.

6- دوم خردادی‌ها از یک تاکتیک همیشگی نیز غافل نشده‌اند و آن بهره گیری از تضادهای درون خانوادگی میان جریان اصولگرایی است. در این راستا، تشکیل فراکسیونی جدا از فراکسیون مادر اصولگرایان، نواختن ساز مخالف با جریان اصولگرایی در خصوص گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس و حفظ مدیریت گذشته برساختار مجلس نهم به رغم تغییر 70 درصدی، بااستقبال ویژه و همراهی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح طلب قرار گرفت.

بر این اساس، طیف تجدید نظرطلب، کسب موفقیت در انتخابات یازدهم را تنها با تعمیق شکاف بیشتر بین دسته‌ها و شخصیت‌های اصولگرا می‌بیند.

باور احزاب اصلاح طلب این است که حمایت از برخی چهره‌های مطرح اصولگرا که اساسا دارای ملاحظات نرم تری نسبت به اقدامات ساختارشکنانه اصلاح طلبان هستند، می‌تواند  به منظور استوار کردن اختلافات در جرگه اصولگرایان، نتایج ارزنده‌ای در بر داشته باشد.

تشدید و تعمیق اختلافات اصولگرایان و موج سواری بر مشکلات معیشتی و اقتصادی و از جمله گرانی‌های بی سابقه اخیر(مثل انعکاس پررنگ آن در رسانه‌های خود با انتخاب عناوینی نظیر «انتقاد رییس مجلس از نقش کاستی "تدبیر درونی" در گرانی‌ها» شرق- 8تیرماه91) با هدف رو در رو قرار دادن اصولگرایان به صورت جدی مورد اهتمام جریان اصلاح طلب ورسانه‌های آنهاست. البته دامن زدن به این موضوع که اصولگرایان با گزینه‌های متعددی در انتخابات 92 حضور خواهند داشت هم در این راستا قابل ارزیابی است.

7- «ناکارآمد نشان دادن گفتمان و دولت اصولگرا» و لزوم معرفی دولت اصلاح طلب بعنوان تنها ناجی وضع موجود کشور از دیگر راهبردهای این جریان است. هرچند تمرکز و مبالغه در وضع نابسامان اقتصادی مردم و مشکلات عدیده حاصل از آن در سطح رسانه‌ها، خط مشی همیشگی این طیف سیاسی برای ناتوان نشان دادن اصولگرایان در اداره کشور است اما فرقه انحرافی خواسته یا ناخواسته در این بخش، در پازل دوم خردادی‌ها بازی می‌کند."انحراف" با حاشیه سازی‌های گاه و بیگاه خود زمینه تخریب دولت را فراهم کرده و باعث خوراک تبلیغاتی برای رسانه‌های اصلاح طلب می شود.

«روایت احمدی‌نژاد از ریزش یاران»، «ادامه انتقاد دولتی‌ها از مجلس هشتم»، «احمدی نژاد: فعلا من و همکارانم در "سیبل" هستیم»، « بقای بقایی در دولت»، «علی مطهری: افکار جریان انحرافی "موهوم" است» و «کمتر از یک‌سال مانده به برگزاری انتخابات تغییر استانداران کلید خورد » تنها بخشی از عناوین پررنگ تنها یکی از رسانه های مکتوب دوم خردادی(روزنامه شرق) است.

رسانه‌های دوم خردادی از یک طرف برای اقدامات حاشیه ساز احمدی نژاد وحلقه اطرافش کف و سوت می‌زنند وازطرف دیگر سعی دارند کارکرد واقدامات دولتش را به باد تخریب بگیرند  آنهم باهدف ناکارآمد نشان دادن اصولگراها.

حاشیه تراشی انحراف درعمل نتیجه‌ای جز تشدید اختلاف‌های مجلس و دولت و کاهش اعتماد به کارآمدی مدیریت اصولگرایان و ایجاد سرخوردگی و یاس در میان مردم نخواهد داشت.اصلاح طلبان از همین بستر می‌توانند با ایجاد فضای تبلیغاتی و روانی، تنها راه نجات کشور را گفتمان اصلاحات معرفی کنند.

8- تقسیم وظایف هاشمی - خاتمی را هم نمی‌توان نادیده گرفت. تاکتیکی که شروع آن به انتخابات مجلس نهم در اسفندماه  سال گذشته برمی‌گردد.(ماجرای شرکت خاتمی در انتخابات و رای دادن او).

تکلیف خاتمی اتخاذ مواضع معتدل با هدف وارد کردن دوباره اصلاح طلبان به درون حاکمیت است و سهم هاشمی نیز بیان مواضع تند.

تعدیل مواضع خاتمی با شرکت در انتخابات اسفندماه 90، تکرار ایده وحدت ملی، اصرار به فراموش کردن کینه‌های گذشته(منظور همان فتنه 88 است) یا مصاحبه و سخنرانی پیاپی در ماه‌های اخیر که در آنها به الزام شرکت حضوراصلاح طلبان در انتخابات 92 آنهم بعنوان یکی از قطب‌های انتخابات تاکید می‌کند همگی شاهدی بر این مدعا هستند.

در مقابل، القای عدم سلامت انتخابات و اتخاذ مواضع دو پهلو و غیر شفاف در روز برگزاری انتخابات نهم مجلس از سوی هاشمی با بیان این جمله که: «انشاء‌الله نتیجه انتخابات همان رایی باشد که مردم به صندوق می‌اندازند» و در کنار آن مواضع پرابهامش در روزهای پایانی سال 1390 و در دیدار مسئولان فصلنامه مطالعات بین المللی درباره رابطه با آمریکا و یا پیشنهاد تشکیل شورای فقهی در روزهای اخیر همگی نشان دهنده آن است که هاشمی همچنان به رویه نشانه دار چند سال اخیر خود عمل می‌کند.

هدف از این تقسیم کار، تعریف کردن اصلاحات در درون حاکمیت و نه بیرون از آن  و کمک به بازگرداندن اصلاح طلبان به صحنه رقابت و اریکه قدرت است.

9- ائتلاف با بخشی از شبه اصولگراها با پیاده سازی مدل فراکسیون رهروان ولایت در انتخابات یازدهم یکی دیگر از برنامه‌های این جریان است. مدلی که در آن، اقلیت اصلاح طلبان مجلس با تن دادن به بازی دسته‌ای از اصولگرایان، صاحب امتیازاتی از هیئت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شدند. شراکت تجدید نظرطلب‌ها با بخشی از اصولگرایان در صورتی قابل تصور است که اصلاح طلبان از رای آوری گزینه‌های مستقل ناامید شوند و با ائتلاف با اصولگرایان درصدد تصاحب برخی از وزارتخانه‌ها بربیایند.

در راستای همین خط فکری است که رسانه هایی چون «اعتماد » و«شرق» به رغم تعارضات اساسی و ریشه ای با اصولگرایان در هفته‌های اخیر از ریاست یکی از روسای سه قوه اظهار رضایت کرده و برای حفظ جایگاهش مطالب ویژه ای را درج می‌کنند!

به هر حال، به همان اندازه که اصلاح طلبان با برگزاری جلسات منسجم  و اتخاذ برنامه‌های مدون در پی حضور مقتدرانه در انتخابات 92 هستند به همان میزان گروه‌های اصولگرا با صف بندی‌های کاذب و اصرار برخی از چهره‌ها مبنی بر حضور مستقل در آوردگاه انتخابات، خود را برای رفتن به میدان رقابت آماده می کنند. ازسوی دیگر رسانه‌ها و برخی چهره‌های اصولگرا هم کم و بیش سرگرم تخریب یکدیگر هستند که افق مناسبی را برای این جریان در عرصه انتخابات ترسیم نمی‌کند.

[ یادداشت ثابت - یکشنبه 91/5/2 ] [ 11:54 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]

بسم الله الرحمن الرحیم

چه خبر از انتخابات(1)

کلامستان در دیدار با یک منبع آگاه خبرهایی را به دست آورده است که حقایقی را روشن می کند .

خبر اول

آقای هاشمی رفسنجانی


در جلسه ای گفته است ما چند گزینه داریم:

1.گزینه ی حداکثری وباید وارد شویم کاندیداهایی که تمام وبا اکثر گروهای اصلاح طلب آنها را قبول دارند .باید بیایند و در حال حاضر دو نفر بیشتر این ویژگی را ندارند :سید محمد خاتمی وسید حسن خمینی.باید روی گزینه ی حداکثری تمرکز کرد.

2.نگاه حداقلی بعضی از کاندیداها هستند که در نظام به اعتدال معروفند واصلاح طلب هستند مثل عارف


و آقای جهانگیری


و از آن ها حمایت می شود .

3.گزینه اجماع ملی و وحدت ملی من نماد این گزینه را در آقای ولایتی می بینم ایشان هم نظر مثبت رهبری را دارد و هم می تواند نظر اصلاح طلبان را جمع کند.

هاشمی گفت: من در مورد آقای ولایتی حاضرم با آقای خاتمی صحبت کنم ونظر مثبت ایشان را جلب کنم شنیده شده در جلسه ای هم آقای موسوی خوئینی ها پدر خاکستری جناح اصلاحات


گفت :آقای هاشمی درست می گوید این آخرین شانس ماست واگرما این انتخابات را ببریم که هیچ ،وگرنه باید نه سال دیگر برگردیم وآن وقت عزرائیل به ما اجازه برگشت نخواهد داد .

خبر دوم نیز در این رابطه است که

اصلاح طلبان شش برنامه برای انتخابات ریاست جمهوری دارند :

1.تشکیل شورای تصمیم گیری

2.تعیین پرچمدار جریان که در حال حاضر بین آقایان عبدالله نوری وخاتمی تردید ایجاد شده است .

3.رصد موضوعات مهم سیاسی ،اقتصادی و..، با این رصد باید به باز تولید ظرفیت اجتماعی بپردازیم .

4.افزایش توان رسانه ای که به ظرفیت رسانه های اصلاح طلب افزوده شود .(شمارگان،محتوا)در این راستا پول زیادی هم به روزنامه اعتماد پرداخت شده است .

5.حل مشکلات درونی اختلافات مشارکت ومجاهدین انقلاب واین دو با کار گزاران این جریان

6.ما باید کمترین هزینه را برای ورود به سیاست بدهیم.

خبر سوم هم این است که

شنیده شده که آقای قالیباف


ستادهای انتخاباتی خود را در استان ها فعال کرده و در حال حاضر با اسم حزب ((پیشرفت و عدالت )) مکاتبه هایی را با ائمه جمعه و روحانیون آغاز کرده است این حزب تماس هایی با علمای فعال در استان ها دارد و فرم هایی برای آن ها ارسال کرده است تا آن افراد این فرم ها را تکمیل و نخبگان را به این حزب معرفی کنند .

  

خبر چهارم

همچنین شنیده شده آقای احمدی نژاد


گروه ها و افرادی را در راستای انتخابات فعال کرده و مسئله ی انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار دولت قرار گرفته است.


[ یادداشت ثابت - یکشنبه 91/5/2 ] [ 10:0 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]

اصولگرای مایل به کاندیداتوری، تمایل شهردار فعلی تهران و فرمانده سابق نیروی انتظامی، دکتر محمدباقر قالیباف، این برادر شهید و خلبان و متخصص جغرافیای شهری، با رفتار پیدا و پنهانش شاید بیش از دیگران است هرچند که خود در لفظ بگوید: «من ولع ریاست جمهوری ندارم».

قالیباف اگر تا شش ماه پیش، مایل به حرکت با چراغ‌های خاموش به مقصد انتخابات ریاست جمهوری آینده بود اما به زعم خیلی از مخالفانش در سال جاری (اردیبهشت ماه) پدیده آب گرفتگی در برخی معابر تهران و دیده شدن ده ثانیه‌ای عملیات وی در تلویزیون که چفیه بر دوش، در حال فرماندهی نیروهای شهرداری بود، خود به نوعی علامت پیدا و واضح تبلیغاتی با هدف ریاست جمهوری بود که دست کم، نه ماه زودتر از موعدِ اعلام کاندیداتوری و تبلیغات ریاست جمهوری در حال «معرفی» خود به جامعه ایرانی بود. این سال‌ها رفتار قالیباف نیز، مانند دیگر بازیگران عرصه سیاست، مورد توجه فعالان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و اقتصادی است. او نیز موافقان و مخالفانی دارد.

قالیباف که پس از دوره فرماندهی‌اش بر پلیس انتظامی کشور، در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور پدیدار شد، طرحی نو برای پلیس برانداخت و با مکانیزه کردن و بروزآوری این نیرو در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری انقلابی اساسی به پا کرد و نشان داد که علاقه وافری به «نوآوری» دارد کما اینکه هم‌اکنون نیز در مقام شهردار تهران این علاقه خود را سخت دنبال می‌کند و البته موفقیت‌هایی نیز در این میان حاصل کرده است.

او پلیس تحت فرمانش را «جامعه محور» معرفی کرد و با اتکا به همین رویکرد نوینش در اداره پلیس انتظامی، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال های 83 و 84 تاکید می‌کرد «من نظامی نیستم بلکه فرهنگی‌ام» اما این رویکرد نیز نتوانست برای وی در جمع‌آوری اکثریت آرای جامعه ایرانی موفقیت کسب کند. زمانی که هنوز اصلاح‌طلبان در صحنه سیاسی کشور حضور جدی داشتند و امیدوار به تداوم جریان اصلاح‌طلبی، مصطفی معین زیر چتر «اصلاح‌طلبان پیشرو» وارد کارزار شد اما در این میان قالیباف در معرفی اجمالی مشی سیاسی‌اش شعار «اصولگرای اصلاح طلب» را برگزید اما حاصل تمامی این شعارگویی‌ها و شعار گزینی‌ها، انتخاب غیرمنتظره «محمود احمدی‌ن‍‍ژاد» بود.

حال از آن سال، هفت سال می‌گذرد و قالیباف امید به جلب آرای بخشی از اصلاح‌طلبان و اکثریت اصولگرایان دارد تا بلکه به عنوان رئیس جمهوری بعدی ایران انتخاب شود.

مسئولیت‌ها

محمدباقر قالیباف دارای مدرک دکتری در رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس و فرمانده سابق نیروی انتظامی است که در تاریخ 13 شهریور 1384 از طرف شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد و در اردیبهشت 1386 توسط شورای شهر جدید برای چهار سال دیگر در مقام خود ابقا شد که البته این ابقا با توجه به ابقای شورای شهر تهران به دلیل تجمیع انتخابات همچنان پابرجاست.
قالیباف سابقه فرماندهی لشکر پنج نصر خراسان در جنگ ایران و عراق، خلبانی هواپیما، فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء، فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران، فرماندهی نیروی انتظامی و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در کارنامه خود دارد.
دامنه فعالیت‌های قالیباف با نگاهی به سوابق وی کاملا متفاوت بوده است به گونه‌ای که وی برای لغو نشدن مجوز خلبانی خود هدایت برخی از هواپیماهای مسافربری را نیز بر عهده می‌گیرد.
قالیباف را همگان مردی می‌دانند که از عرصه نظامی‌گری به دنیای سیاست رسیده است، سابقه وی نیز نشان می‌دهد که در هر حوزه‌ای می‌تواند حضور پیدا کند اما این روزها حضور وی در دنیای سیاست بسیار پررنگ‌تر است.

حضور ناکام در ریاست جمهوری نهم
محمد باقر قالیباف که از سال 1379 با حکم فرمانده معظم کل قوا، فرماندهی نیروی انتظامی را بعهده گرفت تا سال 1384 فرماندهی این نیرو را برعهده داشت و پس از آن ردای سیاست به تن کرد. وی در این سال در انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم شرکت کرد و به صورت صورت مستقل وارد این انتخابات شد و توانست چهار میلیون رای از سوی مردم کسب کند که آراء وی حتی از مصطفی معین و علی لاریجانی نیز بیش‌تر بود اما در نهایت قادر به کسب آراء لازم برای پیروزی نشد و به دور دوم انتخابات راه نیافت تا در نهایت این محمود احمدی‌نژاد باشد که در رقابت با اکبر هاشمی رفسنجانی، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود.
پس از آن بود که قالیباف در تاریخ 13 شهریور 1384 از سوی شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و در اردیبهشت 1386 توسط شورای جدید برای چهار سال دیگر در مقام خود ابقا شود که که این ابقا با توجه به ابقای شورای شهر تهران به دلیل تجمیع انتخابات همچنان پابرجاست.

عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم
پس از حضور قالیباف در شهرداری تهران و فعالیت‌های عمرانی گسترده وی در این حوزه همواره از این سردار خلبان به عنوان یکی از گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری دهم یاد می‌شد و همه پیش‌بینی می‌کردند که قالیباف با توجه به فعالیت‌های جدی خود در حال سرمایه‌گذاری برای انتخابات ریاست جمهوری دهم است اما با آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دهم قالیباف اعلام کرد که با جمع‌بندی شرایط به این نتیجه رسیده است که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نشود.
البته گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که قالیباف با مشاهده حمایت جدی اصولگرایان از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین حضور جدی دو کاندیدای اصلاح طلب در این رقابت‌ها ترجیح داده است که در این انتخابات که شاید عدم موفقیتش قابل پیش‌بینی بود حضور پیدا نکند.

قالیباف و قطاری از رسانه‌ها
رسانه‌های منتسب به قالیباف در عرصه مطبوعات کم نیستند، از سایت‌های خبری با نام و نشان گرفته تا سایت‌های بی‌نام و نشان از روزنامه‌های پر تیراژ گرفته تا ویژه‌های استانی که ضمیمه روزنامه همشهری منتشر می‌شود. تمامی این رسانه‌ها نشان از عزم جدی قالیباف برای ورود به کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری دوره یازدهم است. فعالیت این حجم از رسانه‌ها نشان می‌دهد که قالیباف این مرتبه نسبت به حضور در انتخابات ریاست جمهوری بی‌میل نیست.

بدبیاری سال 91
اما در این میان آب گرفتگی مترو و سایر معابر در فروردین 91 یکی از بدترین اتفاقاتی بود که می‌توانست در سال منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری برای قالیباف بیفتد. در پی بارندگی‌های شدید در شهر تهران خط 4 متروی تهران دچار آب گرفتگی شد و در پی آن عبور و مرور در سطح شهر تهران با دشواری مواجه شد.
برخی از نهادها از جمله دولت و استانداری معتقد بودند که شهرداری تهران عملکرد مناسبی در مهار آب گرفتگی نداشته است امری که رسانه‌های قالیباف با تعریف و تمجید از عملکرد شهرداری تلاش داشتند آن را تکذیب کنند.

انتخابات مجلس نهم
در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال گذشته نیز بارها از کمک‌های شهرداری به تبلیغات یکی از جبهه‌های اصولگرایان خبرهایی شنیده می‌شد که گویا قالیباف در حال سرمایه‌گذاری در میان نمایندگان جدید مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود، امری که هیچگاه از سوی شهرداری تهران مورد تایید قرار نگرفت و در نهایت نیز تکذیب شد.

سردارِ خلبان، رییس جمهور می‌شود؟
در حالی که تنها یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم باقی مانده است نام قالیباف به عنوان یکی از جدی‌ترین کاندیداهای ریاست جمهوری شنیده می‌شود.
حتی این روزها برخی از کارشناسان مسائل سیاسی تاکید می‌کنند که اصلاح طلبان نیز باید با توجه به ویژگی‌های قالیباف به نفع وی کنار بروند.
اما در این میان محمد باقر قالیباف تاکنون اظهار نظری در مورد انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نکرده است در حالی که کارشناسان معتقدند وی هم از سوی اصولگرایان و هم از سوی اصلاح‌طلبان با اقبال مواجه شده و به راحتی می‌تواند برای هر دو گروه گزینه مناسبی باشد.


[ یادداشت ثابت - جمعه 91/4/31 ] [ 1:11 عصر ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]

 

بیوگرافی 12 مرد میدان ریاست جمهوری+عکس
 

اسامی احتمالی کاندیداهای ریاست جمهوری

به گزارش رویداد اواخر ماه گذشته، عصر ایران یک فراخوان عمومی اعلام کرد و طی آن از کاربران اینترنت خواست کسانی که برای ریاست جمهوری مناسب می دانند را پیشنهاد و از آنان برای کاندیداتوری دعوت کنند.

به معرفی 12 نفری می پردازیم که نام هایشان بیشترین تکرار را در میان پیشنهاد های مردم داشته است:
اسامی 12 نفر برتر (بر اساس حروف الفبا)

 

1سعید جلیلی - سعید جلیلی

دبیر شورای عالی ملی است که هر گاه مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شکل می گیرد ، نام جلیلی بر صدر اخبار ایران و جهان می نشیند.
جلیلی متولد سال 1344 در شهر مشهداست. وی تحصیلات خود را تا مقطع دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق به پایان رسانده است.
عنوان پایان‌نامه? او «سیاست خارجی پیامبر» بود. او در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های جنگ حضور یافت و از ناحیه پا مجروح شد.

 

 


2
سید محمد خاتمی - سید محمد خاتمی

متولد 1322 اردکان است و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رئیس جمهور ایران در دولت های هفتم و هشتم و عضو مجمع روحانیون مبارز. هر چند بعد از ریاست جمهوری سمت رسمی ندارد ولی همچنان گفتمان اصلاح طلبی عمدتاً بر محوریت وی می چرخد. خاتمی با شرکت در انتخابات مجلس و رأی دادن در ان انتخابات ، بحث های زیادی را برانگیخت اما خودش صراحتاً اعلام کرد که در چارچوب نظام و برای اصلاح گری تلاش می کند. هرچند بسیاری کاندیداتوری خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری را منتفی می دانند و بر نقش رهبری وی تأکید دارند اما همچنان گروه هایی از اصلاح طلبان بر آنند او را به صحنه بیاورند.

 

 


3
سید حسن خمینی - سید حسن خمینی

نوه امام خمینی(ره) و فرزند مرحوم حاج احمد خمینی(ره) ؛ سید حسن ، فاقد سابقه اجرایی و دولتی است. عمده فعالیت در موسسه حفظ و نشر آثار امام و تولیت حرم رهبر فقید انقلاب متمرکز است. او متولد 1351 نجف است.

سید حسن خمینی همچنین در کار تدریس و تألیف و پژوهش است و برخی آثار وی به عنوان کتاب سال برگزیده شده است. وی به دلیل مواضع اصلاح طلبانه اش مورد اقبال این جریان سیاسی است.

 


4
محسن رضایی - محسن رضایی

فرمانده سپاه دوران دفاع مقدس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام. او که سال 1333 در خانواده ای فقیر در مسجد سلیمان به دنیا آمده است ، قبل از انقلاب در رشته مهندسی مکانیک تحصیل می کرد که با پیش امدن انقلاب و سپس جنگ ، تحصیلات دانشگاهی اش را نیمه کاره رها کرد و به سپاه رفت. او پس از جنگ در رشته اقتصاد ادامه تحصیل داد و دکترا گرفت.
رضایی در دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری ، به عنوان " با برنامه ترین کاندیدا " مطرح شد اما در فضای دو قطبی موسوی-احمدی نژاد ، اقبالی برای کسب رأی نداشت. فدرالیسم ، مهم ترین یا دستکم معروف ترین برنامه وی است.

 

 


5
محمدرضا عارف - محمدرضا عارف

متولد سال 1330 در یزد است. عارف بین سال‌های 1380 تا 1384 معاون اول رئیس جمهور ایران سید محمد خاتمی بود و در حال حاضر با حکم رهبر انقلاب، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

عارف دکترای خود را از دانشگاه استنفورد آمریکا و رشته مهندسی برق گرفته و زمینه تحقیقاتی اش نظریه اطلاعات و رمزنگاری است.

 


6فتاح - پرویز فتاح

متولد 1340 در ارومیه است. در دوران دفاع مقدس در جبهه ها حاضر بود . در سال 1368 در رشته? مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد و در سال 1382 نیز مدرک کارشناسی ارشد صنایع (گرایش سیستم‌ها) را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر دریافت کرد. فتاح در دوره اول ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد وزارت نیرو را برعهده داشت ولی منش رفتاری او با رویکردهای احمدی نژادی سازگار نبود. بنابراین در دولت دهم حضور نیافت و راهی بنیاد تعاون سپاه شد تا به عنوان مدیرعامل در آنجا فعالیت کند.

 

 

 

7محمدباقر قالیباف - محمدباقر قالیباف

سال 1340 در طرقبه مشهد به دنیا آمد.از فرماندهان دوران دفاع مقدس بود و از دانشگاه تربیت مدرس دکترای جغرافیای سیاسی گرفته است.فرماندهی نیروی انتظامی کل کشور ، فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا ، فرماندهی نیروی هوایی سپاه و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا (با حکم محمد خاتمی) مهم ترین سمت های او قبل از شهرداری تهران بوده اند. او همچنین خلبان ایرباس است و هر از گاهی در خطوط پروازی داخلی پرواز می کند.

قالیباف ، در انتخابات نهم ریاست جمهوری کاندیدا شد ولی رأی نیاورد و پس از آن راهی شهرداری تهران شد.

 


8
علی لاریجانی - علی لاریجانی

متولد 1336 در نجف و دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف در رشته? کاربرد کامپیوتر در ریاضی است. او دکترای خود را در رشته فلسفه غرب اخذ کرده است. وی پیش از این رییس سازمان صدا و سیما ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد و دبیر شورای عالی امنیت ملی بود. او پس از اختلاف با احمدی نژاد ، از دبیری شورای عالی امنیت ملی استعفا کرد.لاریجانی رئیس مجلس هشتم بود و هم اکنون نیز ریاست نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد.

 

 

 


9 - منوچهر متکی

متولد 1332 بندر گز است و وزیر امور خارجه? ایران در سالهای 1384 تا 1389 بود. وی پیش از وزارت ، دو دوره نمایندگی مجلس، سفارت ایران در ژاپن و ترکیه ، چندین مدیرکلی و معاونت وزیر در وزارت امور خارجه را در سابقه اش دارد. اختلافات او با احمدی نژاد درباره نحوه اداره سیاست خارجی کشور نهایتاً باعث شد وقتی در سفر رسمی سنگال به سر می برد، توسط احمدی نژاد برکنار شود. اوج اختلافات او با احمدی نژاد مربوط به موازی کاری در سیاست خارجی بود که متکی زیر بار نرفت. او بعد از برکناری، وقتی مواجه با حملات احمدی نژاد و اطرافیانش علیه خود شد در چند مصاحبه پاسخ آنها را داد که معروف ترین شان " 24 خلاف گویی احمدی نژاد در 20 سطر سخن" بود.

 

 


10
علی مطهری - علی مطهری

متولد 1336 تهران و فارغ التحصیل دکترای فلسفه و کلام اسلامی است. او از منتقدان سرسخت اصلاح طلبان بود اما در عین حال ، از سیاست های احمدی نژاد نیز انتقاد می کند و معتقد است که سهم احمدی نژاد در حوادث بعد از انتخابات 88 را نباید نادیده گرفت.
او که از طراحان اولین سوال از رئیس جمهور در تاریخ جمهوری اسلامی است در سال 1390 در اعتراض به رسیدگی نشدن به طرح سوال از رئیس جمهور از سمت نمایندگی مجلس استعفا داد ولی درخواست استعفایش رای نیاورد. مطهری در انتخابات مجلس نهم ، از سوی اصولگرایان بایکوت شد ولی خود به تنهایی به میدان آمد و با تشکیل ائتلاف صدای ملت ، راهی مجلس شد.

 


11
محمدعلی نجفی - محمدعلی نجفی

متولد 1330 تهران و از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی است. او تحصیلات خود را در رشته ریاضی تا مقطع فوق لیسانس در آمریکا ادامه داد ولی به علت انقلاب به کشور بازگشت و دکترایش را ناتمام گذاشت.

او هم‌اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران است. در رزومه کاری او وزارت علوم،آموزش و پرورش و ریاست سازمان برنامه و بودجه وجود دارد.

 


12
علی اکبر ولایتی - علی اکبر ولایتی

متولد 1324 شمیران است. در رشته پزشکی اطفال دکتر گرفته و فوق تخصص بیماری‌های عفونی را در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا گذرانده است. او بعد از انقلاب ، نماینده مجلس و سپس به مدت 16 سال وزیر خارجه ایران شد. ولایتی هم اکنون مشاور عالی رهبری در امور بین الملل است و از معتمدان جریان اصولگرا به شمار می رود.


 

 

 

اما غیر از این اسامی ، نام های دیگری از سوی کاربران مطرح شد که چون فراوانی آنها در حد افراد فوق الذکر نبود و در فهرست برترین ها نیامدند ، از جمله
مصطفی پورمحمدی، عماد افروغ، نهاوندیان، حسن روحانی، حدادعادل، کرباسچی، کمال خرازی، نیک زاد، لنکرانی، مهرعلیزاده، باقری لنکرانی، زنگنه، مشایی، پزشکیان، ناطق نوری، ضرغامی،صالحی، مسجدجامعی، توکلی، حاج بابایی، صدر، شمخانی و غیره


[ یادداشت ثابت - سه شنبه 91/4/28 ] [ 9:58 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]

ترکیب سیاسی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده از نگاه قاسم روانبخش

در انتخابات آینده شاهد کثرت کاندیدا‌ها خواهیم بود و مردم در این دوره نیز مانند سال 84 به فردی رای می‌دهند که اصولگرا باشد اما فارق از بهره‌گیری از حمایت احزاب اصولگرا دارای صداقت و روحیه مردمی باشد.
عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: تجربه جبهه متحد اصولگرایان را نمی‌توان تجربه موفقی دانست، هرچند این جبهه در مجلس و خبرگان توفیقاتی داشت، اما در انتخابات ریاست جمهوری مردم به شخصی رای می‌دهند که خصوصیات احمدی‌نژاد را منهای معایب او داشته باشد.
قاسم روانبخش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره ترکیب سیاسی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده اظهار کرد: حرکتی که لاریجانی در مجلس آغاز کرده است نشان دهنده اتحاد او با اصلاح طلبان است، زیرا فراکسیون رهروان ولایت با حضور اصلاح طلبان تشکیل داد.
عضو جبهه پایداری با بیان اینکه لاریجانی همه قدرت را در مجلس در اختیار خود گرفت، تصریح کرد: در این میان حتی اعضای رهپویان و ایثارگران نیز در مجلس نتوانستند در مسئولیت‌ها سهیم شوند .
روانبخش با اشاره به تقسیمات انجام شده در کمیسیون‌های مجلس، اظهار کرد: در کمیسیون اصل نود، مرکز پژوهش‌ها و اعضای هیات رییسه یاران لاریجانی در صدر قرار گرفتند و از تقسیم مسئولیت حتی میان کاندیداهای جبهه متحد هم خودداری شد.
وی افزود: با این اوصاف دیگر نمی‌توان تصور کرد فرمول جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده ادامه پیدا کند و وضعیتی که در انتخابات آینده بوجود می‌آید همانند انتخابات سال 84 خواهد بود.
روانبخش یادآور شد: در انتخابات سال 84 نیز نامزد شورای هماهنگی علی لاریجانی بود که تنها توانست 1 میلیون و 600 هزار رای بدست بیاورد و با کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم احمدی‌نژاد پیروز انتخابات شد.
عضو جبهه پایداری تاکید کرد: در انتخابات آینده شاهد کثرت کاندیدا‌ها خواهیم بود و مردم در این دوره نیز مانند سال 84 به فردی رای می‌دهند که اصولگرا باشد، اما فارق از بهره گیری از حمایت احزاب اصولگرا دارای صداقت و روحیه مردمی باشد.
وی درباره تجربه جبهه متحد اصولگرایان نیز خاطرنشان کرد: این جبهه اگرچه در انتخابات مجلس و خبرگان توفیقات نسبی داشت، اما در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌تواند موفق عمل کند.
روانبخش پیش‌بینی کرد؛ در انتخابات سال آینده فردی پیروز می‌شود که خصوصیات مثبت احمدی‌نژاد را داشته باشد، اما معایب که او از خود بروز داد را نداشته باشد


[ یادداشت ثابت - دوشنبه 91/4/27 ] [ 8:50 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب

حامیان دکتر سعید جلیلی

آمار وبلاگ گام یازدهم