ابزار وبلاگ

انتخابات 92 و آخرین تلاشهای آقای شهردار - گام یازدهم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گام یازدهم

اصولگرای مایل به کاندیداتوری، تمایل شهردار فعلی تهران و فرمانده سابق نیروی انتظامی، دکتر محمدباقر قالیباف، این برادر شهید و خلبان و متخصص جغرافیای شهری، با رفتار پیدا و پنهانش شاید بیش از دیگران است هرچند که خود در لفظ بگوید: «من ولع ریاست جمهوری ندارم».

قالیباف اگر تا شش ماه پیش، مایل به حرکت با چراغ‌های خاموش به مقصد انتخابات ریاست جمهوری آینده بود اما به زعم خیلی از مخالفانش در سال جاری (اردیبهشت ماه) پدیده آب گرفتگی در برخی معابر تهران و دیده شدن ده ثانیه‌ای عملیات وی در تلویزیون که چفیه بر دوش، در حال فرماندهی نیروهای شهرداری بود، خود به نوعی علامت پیدا و واضح تبلیغاتی با هدف ریاست جمهوری بود که دست کم، نه ماه زودتر از موعدِ اعلام کاندیداتوری و تبلیغات ریاست جمهوری در حال «معرفی» خود به جامعه ایرانی بود. این سال‌ها رفتار قالیباف نیز، مانند دیگر بازیگران عرصه سیاست، مورد توجه فعالان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و اقتصادی است. او نیز موافقان و مخالفانی دارد.

قالیباف که پس از دوره فرماندهی‌اش بر پلیس انتظامی کشور، در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور پدیدار شد، طرحی نو برای پلیس برانداخت و با مکانیزه کردن و بروزآوری این نیرو در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری انقلابی اساسی به پا کرد و نشان داد که علاقه وافری به «نوآوری» دارد کما اینکه هم‌اکنون نیز در مقام شهردار تهران این علاقه خود را سخت دنبال می‌کند و البته موفقیت‌هایی نیز در این میان حاصل کرده است.

او پلیس تحت فرمانش را «جامعه محور» معرفی کرد و با اتکا به همین رویکرد نوینش در اداره پلیس انتظامی، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال های 83 و 84 تاکید می‌کرد «من نظامی نیستم بلکه فرهنگی‌ام» اما این رویکرد نیز نتوانست برای وی در جمع‌آوری اکثریت آرای جامعه ایرانی موفقیت کسب کند. زمانی که هنوز اصلاح‌طلبان در صحنه سیاسی کشور حضور جدی داشتند و امیدوار به تداوم جریان اصلاح‌طلبی، مصطفی معین زیر چتر «اصلاح‌طلبان پیشرو» وارد کارزار شد اما در این میان قالیباف در معرفی اجمالی مشی سیاسی‌اش شعار «اصولگرای اصلاح طلب» را برگزید اما حاصل تمامی این شعارگویی‌ها و شعار گزینی‌ها، انتخاب غیرمنتظره «محمود احمدی‌ن‍‍ژاد» بود.

حال از آن سال، هفت سال می‌گذرد و قالیباف امید به جلب آرای بخشی از اصلاح‌طلبان و اکثریت اصولگرایان دارد تا بلکه به عنوان رئیس جمهوری بعدی ایران انتخاب شود.

مسئولیت‌ها

محمدباقر قالیباف دارای مدرک دکتری در رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس و فرمانده سابق نیروی انتظامی است که در تاریخ 13 شهریور 1384 از طرف شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد و در اردیبهشت 1386 توسط شورای شهر جدید برای چهار سال دیگر در مقام خود ابقا شد که البته این ابقا با توجه به ابقای شورای شهر تهران به دلیل تجمیع انتخابات همچنان پابرجاست.
قالیباف سابقه فرماندهی لشکر پنج نصر خراسان در جنگ ایران و عراق، خلبانی هواپیما، فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء، فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران، فرماندهی نیروی انتظامی و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در کارنامه خود دارد.
دامنه فعالیت‌های قالیباف با نگاهی به سوابق وی کاملا متفاوت بوده است به گونه‌ای که وی برای لغو نشدن مجوز خلبانی خود هدایت برخی از هواپیماهای مسافربری را نیز بر عهده می‌گیرد.
قالیباف را همگان مردی می‌دانند که از عرصه نظامی‌گری به دنیای سیاست رسیده است، سابقه وی نیز نشان می‌دهد که در هر حوزه‌ای می‌تواند حضور پیدا کند اما این روزها حضور وی در دنیای سیاست بسیار پررنگ‌تر است.

حضور ناکام در ریاست جمهوری نهم
محمد باقر قالیباف که از سال 1379 با حکم فرمانده معظم کل قوا، فرماندهی نیروی انتظامی را بعهده گرفت تا سال 1384 فرماندهی این نیرو را برعهده داشت و پس از آن ردای سیاست به تن کرد. وی در این سال در انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم شرکت کرد و به صورت صورت مستقل وارد این انتخابات شد و توانست چهار میلیون رای از سوی مردم کسب کند که آراء وی حتی از مصطفی معین و علی لاریجانی نیز بیش‌تر بود اما در نهایت قادر به کسب آراء لازم برای پیروزی نشد و به دور دوم انتخابات راه نیافت تا در نهایت این محمود احمدی‌نژاد باشد که در رقابت با اکبر هاشمی رفسنجانی، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شود.
پس از آن بود که قالیباف در تاریخ 13 شهریور 1384 از سوی شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و در اردیبهشت 1386 توسط شورای جدید برای چهار سال دیگر در مقام خود ابقا شود که که این ابقا با توجه به ابقای شورای شهر تهران به دلیل تجمیع انتخابات همچنان پابرجاست.

عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم
پس از حضور قالیباف در شهرداری تهران و فعالیت‌های عمرانی گسترده وی در این حوزه همواره از این سردار خلبان به عنوان یکی از گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری دهم یاد می‌شد و همه پیش‌بینی می‌کردند که قالیباف با توجه به فعالیت‌های جدی خود در حال سرمایه‌گذاری برای انتخابات ریاست جمهوری دهم است اما با آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دهم قالیباف اعلام کرد که با جمع‌بندی شرایط به این نتیجه رسیده است که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نشود.
البته گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که قالیباف با مشاهده حمایت جدی اصولگرایان از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین حضور جدی دو کاندیدای اصلاح طلب در این رقابت‌ها ترجیح داده است که در این انتخابات که شاید عدم موفقیتش قابل پیش‌بینی بود حضور پیدا نکند.

قالیباف و قطاری از رسانه‌ها
رسانه‌های منتسب به قالیباف در عرصه مطبوعات کم نیستند، از سایت‌های خبری با نام و نشان گرفته تا سایت‌های بی‌نام و نشان از روزنامه‌های پر تیراژ گرفته تا ویژه‌های استانی که ضمیمه روزنامه همشهری منتشر می‌شود. تمامی این رسانه‌ها نشان از عزم جدی قالیباف برای ورود به کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری دوره یازدهم است. فعالیت این حجم از رسانه‌ها نشان می‌دهد که قالیباف این مرتبه نسبت به حضور در انتخابات ریاست جمهوری بی‌میل نیست.

بدبیاری سال 91
اما در این میان آب گرفتگی مترو و سایر معابر در فروردین 91 یکی از بدترین اتفاقاتی بود که می‌توانست در سال منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری برای قالیباف بیفتد. در پی بارندگی‌های شدید در شهر تهران خط 4 متروی تهران دچار آب گرفتگی شد و در پی آن عبور و مرور در سطح شهر تهران با دشواری مواجه شد.
برخی از نهادها از جمله دولت و استانداری معتقد بودند که شهرداری تهران عملکرد مناسبی در مهار آب گرفتگی نداشته است امری که رسانه‌های قالیباف با تعریف و تمجید از عملکرد شهرداری تلاش داشتند آن را تکذیب کنند.

انتخابات مجلس نهم
در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال گذشته نیز بارها از کمک‌های شهرداری به تبلیغات یکی از جبهه‌های اصولگرایان خبرهایی شنیده می‌شد که گویا قالیباف در حال سرمایه‌گذاری در میان نمایندگان جدید مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود، امری که هیچگاه از سوی شهرداری تهران مورد تایید قرار نگرفت و در نهایت نیز تکذیب شد.

سردارِ خلبان، رییس جمهور می‌شود؟
در حالی که تنها یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم باقی مانده است نام قالیباف به عنوان یکی از جدی‌ترین کاندیداهای ریاست جمهوری شنیده می‌شود.
حتی این روزها برخی از کارشناسان مسائل سیاسی تاکید می‌کنند که اصلاح طلبان نیز باید با توجه به ویژگی‌های قالیباف به نفع وی کنار بروند.
اما در این میان محمد باقر قالیباف تاکنون اظهار نظری در مورد انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نکرده است در حالی که کارشناسان معتقدند وی هم از سوی اصولگرایان و هم از سوی اصلاح‌طلبان با اقبال مواجه شده و به راحتی می‌تواند برای هر دو گروه گزینه مناسبی باشد.


[ یادداشت ثابت - جمعه 91/4/31 ] [ 1:11 عصر ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]
درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب

حامیان دکتر سعید جلیلی

آمار وبلاگ گام یازدهم