ابزار وبلاگ

دیدار باقری ـ اشمید و امیدواری برای \جدیتر\ شدن مذاکرات - گام یازدهم
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گام یازدهم

دیدار باقری ـ اشمید و امیدواری برای "جدی‌تر" شدن مذاکرات

اخبار رسمی منابع داخلی و 1+5 از توافق باقری و اشمید برای بزگزاری نشست معاونان یعنی مرحله دوم توافق شده در نشست مسکو حکایت دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد روند مثبت مذاکرات کارشناسی زمینه را برای برگزاری نشست معاونان فراهم کرده است.

به گزارش رجانیوز، خبرگزاری‌های ایران امروز اعلام کردند دکتر علی باقری و هلگا اشمید روز سه شنبه 24 مرداد 1391 (24 ژوئیه 2012) در استانبول و در قالب نشست معاونان دیدار خواهند کرد. این دیدار بر اساس توافقی که در مسکو صورت گرفته و پس از برگزاری نشست فنی ـ حقوقی روز سه شنبه 13 تیر در استانبول تنظیم شده و موضوع مورد بحث در آن تعیین دستور کار برای مذاکرات اصلی ایران و 1+5 است.
 
این در حالی است که مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در بیانیه ای که پس از نشست کارشناسی صادر شد، هدف از مذاکرات کارشناسی را «پر کردن شکاف های موجود » عنوان کرده بود، تا به این ترتیب از جدی‌تر شدن طرف مقابل برای حل مسائل با ایران خبر داده باشد.
 
بر همین اساس روز شنبه 17 تیرماه روزنامه گاردین نیز در گزارشی بحث بر سر موضوع غنی سازی 20درصد در قبال پایان تحریم‌ها را دستور کاری مناسب برای مذاکرات آتی ایران و 1+5 عنوان کرده و ژست سختگیرانه اروپا در موضوع تحریم علیه ایران با وجود تمایل به پایان این تحریم‌ها را با هدف ارائه گزارش کار به صهیونیست‌ها ارزیابی کرده بود.
 
در همین حال مایکل لوی، عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا در بخش علوم و فناوری نیز در مصاحبه‌ای در نشریه فارن افرز به نوعی این عبارات را تکرار کرده و درباره این مذاکرات گفته بود: «من هیچگونه پیشرفت تدریجی، دست کم به معنای دستیابی به یک توافق اولیه، نمی بینم. پیشرفت از نظر من این است که ایران بطور روشن آمادگی خود را برای مذاکره درباره کل برنامه هسته ای اعلام کند و گروه 1+5 نیز تمایل خود را برای بررسی باقی مانده فعالیت های غنی سازی ایران نشان دهد. بعد از این مرحله می توان به مسائل دیگر پرداخت اما این کار دست کم تعریف موضوع مورد مذاکره را تغییر خواهد داد.»
 
به نظر می‌رسد عوارض تحریم‌ها علیه ایران عوارضی نیست که نه تنها در بلند مدت که حتی در میان مدت نیز اعضای 1+5 تمایلی به تحمل آن داشته باشند، این در حالی است که ارائه بسته منطقی و عملیاتی ایران به این گروه نیز عملا به شکاف داخلی 1+5 دامن زده و در صورت جدی‌تر شدن مذاکرات که ـ فضای نشست باقری ـ اشمید اینگونه ارزیابی می‌شود ـ این برگ برنده ایران، تغییرات جدی را در رویکردهای غرب به نفع منافع ایران به وجود بیاورد.

[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 91/4/22 ] [ 9:5 صبح ] [ حامی اصفهانی ] [ نظر ]
درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب

حامیان دکتر سعید جلیلی

آمار وبلاگ گام یازدهم